Cunosc bine Școala Sanitară. În calitate de angajator am văzut-o în timp, prin cei care au venit să lucreze sau au să învețe la practică. Nu a avut niciodată pentru mine argumente, mai ales că am putut compara, cu alte școli, dar a avut câțiva profesioniști.
Școala Sanitară mi s-a părut mereu doar o instituție care încearcă să folosească școală de stat, deși e doar o vorbă, pentru că nu are nimic în plus, ba de o vreme a devenit la fel de nedigerabilă ca în trecut.
După cum se cunoaște public, un număr important de elevi – aproape jumătate dacă vor fi scăzuți și cei care nu mai pot continua din cauza abandonului sau a faptul că s-a trecut la învățământul fizic -, s-au transferat.
Văd încercarea de a-i stresa prin răspândirea de informații false pe cei care vor calitate, nu compromis politic. Au fost mințiți că că au plecat la o școală neacreditată, că nu au voie să se transfere, că nu le aprobă Inspectoratul Școlar plecarea. Fiți liniștiți au plecat bine și au făcut-o pentru că sunt inteligenți și liberi, iar pentru ei, ca și pentru mine, Inspectoratul Școlar nu este decât o instituție politică …dar despre ce se întâmplă acolo voi scrie ulterior.
Nici plecarea profesorilor nu a fost fără cota de infamie consacrată la secretariatul școlii. Parte dintre ei au fost bârfiți gros, așa cum îmi relatau oameni din sistemul sanitar. Ei bine, uite că ceea ce nu au înțeles cei de la ISJ știu elevii. Dacă nu știau calitatea profesorilor lor sau dacă nu-și făceau treaba, nu-i urmau.
Dar las deoparte poemele de alcov, prin care școala sanitară a dovedit mereu că nu poate face educație, și revin la concret.
M-am implicat în sprijinirea elevilor, oameni maturi, pentru că înțeleg foarte bine ce înseamnă să fii profesionist și de aceea i-am însoțit la Inspectoratul Școlar https://www.youtube.com/watch?v=0cvMZAfH9d0.
Lucrez într-o echipă medicală, într-un grup de firme, care are trei companii importante. Cunosc bine sistemul medical și am ajuns să am sarcini de coordonare după ce am lucrat efectiv ani mulți, atât în zona spitalicească, de medicină de familie, cât și în cea farmaceutică. Știu ce trebuie să știi când termini școala sanitară, știu ce înseamnă dinamismul concurențial și știu cât de important este să ai de la cine învăța.
Exact de aceste competențe este lipsită Școala Sanitară din Buzău acum. De aceea i-am sprijinit pe elevi, oameni serioși, unii cu două facultăți și cu o carieră deja. Maturitatea lor s-a văzut la transfer. Pe ei nu-i interesează cât de frumos e gardul, dacă înlăuntru zace leopardul. Zidurile vopsite frumos de fost conducere nu fac doi bani, pentru cine vrea să răzbească într-un sistem greu, cum e cel medical. Aici te joci cu viața oamenilor, nu e de glumit, motiv pentru care …chapeau pentru elevii care și-au urmat profesorii.
Protestul elevilor de la Inspectoratul Școlar – îl voi prezenta cu imagini ulterior – a atras clar atenția asupra faptului că școala ajunge pe chituci, Nefiind ascultați, evident, oamenii și-au văzut de drumul lor care nu poate fi instrumentat politic. Ei știu că Inspectoratul nu a făcut niciodată nimic bun pentru ei, nici în trecut. Dacă nu este așa să spună ce au făcut pentru această școală care nu a luat un leu de la stat. Cu toate acestea, cei de la ISJ au uitat să-i consulte tocmai pe ei, cei care țin școala în picioare, despre ceea ce au de gând să facă. Nu doar că i-au ignorat ca pe niște loviți de soartă, dar prin manevre dolozive, cei de la Inspectorat mențin starea de tensiune, așteptând ca cei trimiși în școală să-i determine prin orice mijloace să rămână și să plătească profesorii în care nu au încredere. Poate cei care vor doar o diplomă acceptă, însă cei care vor să înveți nu vor accepta să piardă trei ani la capătul cărora nu vor ști nimic.
S-a încercat atât de brutal forțarea întoarcerii lor zilele acestea, încât s-au simțit abuzați. Plătesc capacitatea de a gândi cu mintea lor cu suportarea unei presiuni pentru a-i determina să se întoarcă. Cei rămași în școală nu au nevoie de ei, ci de banii lor. Dacă banii ar veni din alte surse nu ar fi alergat după elevi cei rămași în școală. Doar că au refuzat ferm orice comunicare, pentru că atunci când s-au înscris la școală știau u cine vor lucra, motiv pentru care au ales această școală și nu alta din cele 5 – 6 existente. Din câte mi-au spus au ales școala după ce au aflat ce corp profesoral are și ce nume au în piața medicală. De aceea, cei de la ISJ ar fi trebuit să-i consulte.
Faptul că au avut parte de profesori buni până acum e dovedit atât de modul fără echivoc în care i-au urmat – și toată lumea trebuie să țină cont de interesul lor superior -, cât și de modul în care au reacționat la presiuni. Când s-au folosit – fără acordul elevilor – numerele celor de la specializare farmacie si s-au format de la fosta școală grupuri de WhatsApp pe clase, au fost foarte deranjați și au părăsit grupul imediat.
Pentru mine, ceea ce s-a comunicat pe grupurile formate, a fost dovadă clară că școala de stat intră în disoluție, chiar dacă sforăriile politice mai pot ascunde adevărul. Când am văzut lista cu profesorii propuși am realizat că nu are cum să reziste. Au înviat morții. Oameni care au fost eliminați exact din această școală pentru că se ducea la vale, au fost aduși să le fie maeștri unor tineri care plătesc pentru formarea lor și vor să-și recupereze investiția devenind profesioniști. Doar că …să înveți trebuie să ai de la cine, iar învățământul medical nu e teoretic decât tangențial, e practic și cere oameni care au dovedit că pot fi lideri în domeniul lor.
Când am văzut lista noilor cadre didactice mi s-a părut bătaia de joc supremă la adresa elevilor.
Comic și tragic în același timp, dirigintele celor care din iunie trebuie să lucreze în farmacii este o educatoare, iar în completare a fost pusă o farmacistă care s-a chinuit ceva ani, vreo doi, să ia examenul de licență, lucrând la noi pentru că s-a zis o vorbă de la Casa de Asigurări – ceea ce m-a deranjat la momentul respectiv, dar nu era decizia la mine -, până când a reușit să treacă hopul licenței. La cele două s-a adăugat o asistentă care nu reprezintă firma unde lucrează, ci pe sine, ceea ce nu e de bun augur pentru practică și pentru relevanța la angajare. La această strălucită echipă, au mai adăugat un absolvent de teologie, care stă atârnat pe ceva ore ca suplinitor pe la liceul CFR și care a fost eliminat la cererea elevilor din școală. Mai sunt încă alte câteva nume, în primă audiție, motiv pentru care ar fi inutil să le înșir, pentru că pierdem vremea.
Practic școala s-a întors de unde a plecat, la 150 de elevi, motiv pentru care, cine vrea să facă ceva serios trebuie să-și vadă de drum. Nu are nimic bun de obținut dacă rămâne. Va fi privit cu scepticism la angajare. M-au sunat medici care doreau să știe în ce direcție pleacă elevi pentru a putea să le ofere posturi. E normal. O școală trebuie să formeze oameni, dar și să poată comunica pentru ei. Nu e suficient să le ei banii timp de 3 ani, trebuie să urmărești și evoluția lor ulterioară. Nu mai spun de faptul că viitorii elevi sunt exigenți atunci când aleg școala, iar școala trebuie să le pună la dispoziție un corp profesoral bun și un serviciu de secretariat de calitate, pentru că secretara este interfața. Din păcate, la acest capitol, e dezastru, iar confruntările dure între mine și secretariat au fost nenumărate.
Am criticat menținerea secretarei după ce s-a pensionat pentru că nu este cinstit să nu dai șansa unui tânăr – mai cu seamă că este dependentă de o persoană aflată în concediu postnatal -, care face documentele, secretara folosind rudimentar calculatorul și noțiunile.
Din nefericire, criticile mele mele au rămas fără ecou, așa cum au rămas și spusele contabilei care a cerut fixarea cuiva luat prin concurs de de piața liberă, pe postul de secretar. Atunci, directorul i-a răspuns contabile: îmi asum menținerea pentru că lucrează de o viață aici! Binele care face rău! cam așa pot descrie situația.
Ca om de vânzări, pot spune că nu e normal să nu dai șansa cuiva să crească profesional, păstrând persoane care ușuie profesorii de la ore să poată pleca sau elevii de la ușă. Nu cred că sunt prea muți elevi care să nu fi avut confruntări cu secretara sau care să nu primească răspunsuri în mod …dezagreabil. Nici profesorii nu au fost mai respectați. Numele profesorilor sunt terfelite în tot felul de bârfe, motiv pentru care nimeni nu se concentrează la nimic în aceea încăpere. Rar iese un document corect scris de la secretariatul școlii. Acolo nu e atmosferă de lucru, e cinematecă, loc de luat prânzul și de schimbat impresii despre profesori și elevi. Este orice, dar nu secretariat de școală, așa cu am văzut eu în alte părți, unde am făcut medicina muncii.
Pot face o listă întreagă de oameni buni care au plecat din cauza secretariatului și a lipsei unei culturi educaționale adecvate. Fiecare director și fiecare profesor a fost băgat la tocat, ca-n mahala, de aceea, cred că ceea ce se întâmplă la școală nu mai e școală, iar cine a suportat să lucreze cu asemenea personaje a greșit. Eu o zburam în prima zi!
Desigur, pentru celelalte școli sanitare este bine că secretarea a preluat aici conducerea. Îmi spuneau elevii cu haz că este speakerul la întâlnirile cu cei rămași și cred că așa este pentru că simte pentru prima dată riscul pierderii postului. Îți pleacă elevii, pleacă și posturile, chiar dacă sunt bani în conturi suficienți să iei salariul chiar și fără elevi. Limita minimă pentru ca școala să funcționeze cu personalitate juridică este de 300 de elevi, deci …presiunile pe buzunarul și răbdarea bieților elevi vor continua.
Deci, miza ținerii elevilor în școală este menținerea posturilor de le secretariat și contabilitate, posturi care ar dispărea. Nu fiți însă triști dacă vor dispărea aceste posturi, pentru că oricum sunt libere. Singurul ocupat este cel de la secretariat, de o persoană care cumulează pensia cu salariul și beneficiază mereu de program de lucru privilegiat pentru motive de …diabet. Contabila a demisionat, iar administratorul de patrimoniul este în concediu de creștere copil. Practic, școala este destructurată, iar frâna pusă celor ce vor să-și urmeze liber drumul vine doar din dorința secretarei de a-și duce prelungirea până la capăt.
Deci, cam așa stau lucrurile. Elevii au îndreptățirea să pleca. Nu le poți pune sub nas, pe banii lor, o marfă pe care nu au contractat-o cînd s-au înscris. Rețineți!, fiecare se școlarizează pe banii lui!
Elevul plătește profesorul! Nu-l plătește școala, nici statul, nici directorul! Elevul plătește și poate cere ce dorește sub aspectul încadrării! Elevul plătește profesorul și e bine așa, pentru că poate cere calitate!
Nu știu în ce măsură cei de la Inspectorat înțeleg ce înseamnă dreptul elevului de a alege și statutul concurențial al pieței învățământului sanitar, însă îi vom ajuta să o facă, folosindu-ne dreptul de a gândi, a vorbi, a scrie, a protesta și acționa. Poate că atitudinea de vătafi pe moșie a celor de la ISJ vine din faptul că au fost dezinformați ( spre exemplu, de la secretariatul școlii au fost mințiți că au plecat doar 4 profesori și nu 12).
Vedem!, deși ..când îmi amintesc atitudinea unui domn inspector Popescu, care a ținut să-mi spună că mă știe tot județul cum lucrez, în loc să asculte doleanțele elevilor, tare mă tem că vom ajunge să ne cunoască pe toți o țară, nu doar pe mine un județ.
Violeta Moraru
1 thought on “Au pus Școala Sanitară pe chituci!”