Buzăul are nevoie de Superman! De unde să apară un erou care să se lupte cu cei care îi jefuiesc pe buzoieni? Cine îi va opri pe cei care cheltuie în mod iresponsabil banul public, pe cei care își contruiesc capital politic susținând proiecte falimentare pe banii locuitorilor din municipiul Buzău? E nevoie de un Superman care să-i ia pe sus pe cei din Primărie și să îi zdruncine bine! Pentru că nimeni altcineva nu îi apără pe buzoieni, nimeni nu se luptă pentru dreptatea lor. Și nimeni nu i-a întrebat, nimeni nu i-a informat că sunt buni de plată și trebuie să dea, fiecare din ei, 336 de lei anul acesta, pentru ca primarul să aibă cu ce se lăuda.
Ce sumă prevede anul acesta bugetul primăriei pentru transporturi? 10045 mii lei pentru achiziționarea de bunuri și servicii, 22545 mii lei sub formă de subvenții și 1029 mii lei alte transferuri. Total de 33619 mii lei (33,6 milioane) sau 6.83 milioane de euro. Dacă împărțim această sumă la fiecare buzoian, în municipiul Buzău fiind aproximativ 100.000 de locuitori, fiecăruia îi revine 336 de lei. În alți ani s-au dat sume mult mai mari pentru Transbus, dar și anul acesta este o sumă mare.
Acum să mergem pe fir înapoi și să aplicăm logica. Primarul vine la cetățeni, le spune că are un proiect extraordinar cu Transbus, dar fiecare trebuie să dea 336 de lei, în anul 2023, pentru proiectul său. Câți buzoieni ar fi bucuroși să contribuie voluntar la acest proiect? Câți buzoieni sunt gata să doneze azi 336 de lei pentru ca Transbus să poată funcționa? Nu merge așa, tocmai de asta impozitele sunt strânse fără ca cetățenii să fie întrebați. Ce s-ar putea face cu 6.83 milioane de euro în 2023? De 8 ori Iazul Morilor.
Sunt 336 de lei pentru fiecare buzoian, dacă acești bani s-ar întoarce la cetățeni, o familie cu două persoane ar primi 672 de lei, iar o familie cu trei persoane 1008 lei. Avem cea mai scumpă apă din țară, de ce să nu subvenționăm apa? Sunt pensionari care fac economie drastică la apă, prețul este prea mare pentru ei. Ironia este că tocmai ei, cei care ar beneficia cel mai mult de pe urma unei subvenții la apă, sunt partizani înfocați ai subvenționării Transbus.
Luând în calcul consumul mediu, teoretic, al unei persoane, de 6.3 metri cubi de apă pe lună, la prețul facturat de Compania de Apă de 9 lei pe mc cu TVA, se ajunge la factura de 56.7 lei pe lună și un total de 680 de lei pe an. Prin urmare, dacă s-ar oferi vouchere care să poată fi folosite pentru plăți către Compania de Apă, prețul apei ar scădea la jumătate pentru fiecare buzoian care are un consum moderat. Dar e nevoie de Superman de Buzău ca să ia banii de la Transbus și să-i dea înapoi buzoienilor!
Iar acum vreau să ridic întrebarea: se merită că am scăpat de „mizeriile” de maxi-taxiuri, cum le numeau unii, private, pentru a subvenționa masiv compania primăriei Transbus? Chiar și așa erau buzoieni care preferau acele maxi-taxiuri în detrimentul transportului făcut de primărie. Transbus nu s-a impus pe o piață concurențială prin calitatea serviciilor, competitorii săi au fost eliminați prin decizie administrativă. Iar pentru asta plătim un preț dublu la apă, pentru că lucrurile se leagă între ele. Eu zic că mulți buzoieni ar prefera să se întoarcă la maxi-taxiuri, fie ele și insalubre, incomode, cum zic unii, dacă ar primi un voucher de 336 de lei. Acele maxi-taxiuri private nu consumau subvenții, din contră, generau bani la bugetul primăriei pentru că firmele erau plătitoare de taxe și impozite.
Evident, nu cred că astăzi, daca s-ar da licență pentru mai mulți operatori privați de transport, care să-și facă o concurență între ei, condițiile de călătorie ar fi mai proaste decât la Transbus. S-a permis un monopol, în trecut, cu un singur operator care avea licență pe o linie, iar asta a fost o idee rea. Dar să zicem că ar fi condiții de călătorie proaste. Ce vor alege pensionarii, transport public la nivel decent sau vouchere de 336 de lei? Iar miza e mult mai mare și pentru că Transbus nu este singura gaură neagră din bugetul primăriei!
Există un principiu cu care pot să fiu de acord: la proiectele de care beneficiază comunitatea se pot folosi fonduri publice. Dar la Transbus sunt câteva lucruri care nu se leagă. Dacă privații puteau oferi același serviciu, fără subvenții, ba chiar cu profit, de ce trebuie să contribuim? Dacă nici un privat nu dorea să facă transport public în Buzău, atunci era justificată intervenția primăriei în acest domeniu. Dar așa este un moft, să fim ca Bucureștiul sau Clujul, doar că am importat problemele altor orașe când aveam ocazia să scăpăm de ele și să dezvoltăm un transport public care să nu se bazeze pe aceste subvenții costisitoare. Iar un moft ar trebui finanțat personal de către persoana care are mofturi, nu din banii tuturor buzoienilor. Să vină Superman de Buzău, să ia banii de la cei care au mofturi în Primărie și să-i pună pe ei să plătească!
Există o limită, la un moment dat apare un semnal de alarmă pentru orice om rațional care își pune problema utilității. Iar la Transbus s-au dat deja prea mulți bani, orice limită a fost depășită. Ce primim în schimb? Trebuie să ne planificăm călătoria cu Transbus, dacă nu vrem să stăm în stații cu orele. Nu e ca în București când mergi în stație și știi că autobuzul vine într-un interval de timp rezonabil. Iar oricât s-ar lăuda Primăria cu Transbus, e în continuare multă mizerie în autobuze.
Știți ceva? Am putea călători cu Superman de Buzău! Da, el există și e gata oricând să asigure transportul public, fără subvenții, fără să trebuiască să-i plătim în plus 336 de lei pe an. Superman de Buzău sunt privații, cărora le este oprit accesul pe piață acum. De ce se teme Primăria de concurență? Da, se teme de Superman!
De fapt s-a pornit de la început într-o direcție greșită, împotriva curentului verde de orașe de 15 minute, promovat chiar de primarul Parisului, Anne Hidalgo. Transbus este gândit ca un serviciu care să asigure transportul pe distanțe foarte mari, de zeci de kilometri, prin includerea multor comune, ceea ce îl face neprietenos cu mediul și ineficient. Conceptul orașelor de 15 minute, care trebuie să rămână voluntar, niciodată obligatoriu, presupune ca toate activitățile zilnice: muncă, educație, cumpărături, servicii medicale și recreere să se afle la o distanță de maxim 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta față de locuințe. Este rezultatul unei planificări urbane interdisciplinare prin care practic se creează insule și îl găsim în orașele moderne, unde industria a fost înlocuită în mare parte cu activități de birou, acolo unde Buzăul poate ajunge doar cu ajutorului lui Superman …
Transbus, fiind o companie a primăriei, nu are o motivație să-și optimizeze costurile și să obțină profit. Ei știu că vor continua să funcționeze indiferent de rezultatele financiare. O proastă administrare se vede deja acolo. La orele cu mai puțini călători circulă aceleași autobuze mari care sunt aproape goale. De ce nu s-au luat și niște microbuze, curate și comode, special pentru aceste ore? Cred că deja intuiți cine plătește pentru că Transbus nu își optimizează activitatea. Unde e Superman de Buzău ca să-i oprească odată pe acești hoți?
Cătălin Avramescu
jurnalist independent
Vinzi gogoși, ca trans-bus sa functioneaze catre alte comune nu platesc buzoienii ci primariile de comună pentru cetatenii lor ,ca locuitorii comunelor sa poatela călători cu tarife mult mai mici decât cele operate de cei privati