Colonelul Mihai Mirel GUȚĂ, șeful Direcție Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență a fost prezent astăzi, 28 ianuarie 2019, la ”Evaluarea activităţii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Buzău pe anul 2018”, respectiv ”Evaluarea activității Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Neron Lupaşcu al judeţului Buzău pe anul 2018”. La ședința care a avut loc în sala ”Gheorghe Filipescu” a Consiliului Județean Buzău au fost prezenți șefii de instituţii şi reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale.
”În anul 2018, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Neron Lupaşcu” al judeţului Buzău, a acţionat în sistem integrat, în cooperare cu instituţiile cu atribuţiuni în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă, pentru asigurarea managementului acestora. Complexitatea, intensitatea şi dinamismul diverselor situaţii impun adoptarea rapidă şi implementarea celor mai bune practici menite să asigure dezvoltarea instituţională pe cele două paliere: prevenire şi intervenţie”, se arată în comunicatul de presă al ISU Buzău.
Statistica controalelor pe linia prevenirii
În anul 2018, personalul din cadrul inspecţiei de prevenire a executat un număr de 671 controale, în care au fost cuprinşi 298 operatori economici, 147 instituţii, 3 localităţi, 145 obiective de investiţii, 2 construcţii hidrotehnice şi 8 obiective supuse controlului activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase.
Pe timpul activităţilor de control s-au constatat un număr de 1923 deficienţe, din care:154 deficienţe au fost remediate pe timpul controalelor; 1117 au fost sancţionate, din care 947 cu avertisment şi 170 cu amenzi contravenţionale în cuantum de peste 549.000 lei.
Din punct de vedere al activității de avizare – autorizare, au fost soluţionate 228 solicitări de avize de securitate la incendiu şi 21 protecţie civilă și 265 solicitări de autorizaţii de securitate la incendiu şi protecţie civilă, fiind desfășurate 626 de activități pentru asistența tehnică de specialitate (cu aproximativ 65% mai multe decât în 2017).
De asemenea, au fost desfăşurate activităţi de informare preventivă atât pe timpul desfăşurării controalelor tehnice de specialitate, cât şi cu ocazia desfăşurării campaniilor naţionale de informare: Campania naţională de informare şi sensibilizare ”Vreau să fiu voluntar”; Campania naţională de informare şi educare – ”R.I.S.C.- Renunţă Improvizaţiile Sunt Catastrofale”; Campania naţională de informare şi pregătire a populaţiei –” Nu tremur la cutremur”, fiind executate pe parcursul anului 2018 un număr de 456 exerciţii de alarmare, evacuare şi intervenţie la locul de muncă.
Statistica situațiilor de urgență a pompierilor buzoieni în anul 2018
În anul 2018, în zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de „Neron Lupaşcu” al judeţului Buzău s-au produs 7050 de evenimente care au necesitat intervenţia serviciilor profesioniste, voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă, (în medie 19,27 pe zi), astfel:5493 cazuri de urgenţă asistate de S.M.U.R.D. (77,87%); 1557 intervenţii (22,13%).
De asemenea, forţele de intervenţie au mai fost solicitate în 210 (13,49%) situaţii, la care însă nu s-a intervenit din diverse motive: (alerte false, echipajele au fost întoarse din drum, echipajele au ajuns la locul evenimentului, însă nu au acţionat, deoarece evenimentul a fost rezolvat de alte forţe cu care se cooperează (serviciile voluntare/private pentru situaţii de urgenţă), de către cetăţeni sau personalul de la locul de muncă).
Pe timpul intervenţiilor au fost salvate 56 persoane din care 55 adulţi şi 1 copii, 436 animale şi 120 păsări și au fost bunuri estimate la peste 86.775.100 lei.
Numărul incendiilor în creștere în 2018
În zona de competenţă a I.S.U.J. Buzău s-au înregistrat 438 incendii (în medie 1,20 pe zi), faţă de 388 incendii produse în anul 2017.
După domeniul de activitate, situaţia intervenţiilor se prezintă astfel: 349 de intervenţii, reprezentând 79,68 % din totalul incendiilor, s-au produs la locuinţe şi anexe gospodăreşti, inclusiv mijloace de transport individuale, 312 intervenţii la gospodarii ale populaţiei, 14 intervenţii reprezentând la mijloace de transport individuale, 23 intervenţii la terenuri ale cetăţenilor aflate în afara perimetrului gospodăriei, 33 intervenţii pe domeniul public al localităţii(7,53 %), 6 intervenţie pe domeniul privat al localităţii (1,37%), 47 intervenţii pe domeniul privat român (10,73 %), 2 intervenţii pe domeniul privat străin (0,46 %) și o intervenţie pe domeniul privat mixt (0,23 %);
Pe timpul intervenţiilor la incendii au fost salvate 33 persoane (20 adulţi şi 1 copil), fiind protejate bunuri şi instalaţii în valoare de peste 53.124.650 lei.
Din nefericire, incendiile nu au produs doar pagube materiale ci şi victime omeneşti (11 persoane au decedat şi 7 persoane a fost rănite) din cauza faptului că acestea au fost observate şi anunţate cu întârziere.
Reprezentanții ISU precizează că ”este foarte important ca în momentul sesizării oricărui început de incendiu, populaţia să apeleze imediat numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 pentru solicitarea sprijinului serviciilor de urgenţă profesioniste, orice minut sau chiar secundă contând în lupta pentru salvarea vieţii şi bunurilor populaţiei”.
Numărul operațiunilor de descarcerare, în creștere în 2018
În anul 2018 numărul solicitărilor pentru acordarea primului ajutor calificat, a asistenţei medicale de urgenţă sau pentru efectuarea operaţiunilor de descarcerare a fost în creştere, fiind executate 5493 de misiuni (în medie 15 pe zi).
Echipajele de descarcerare și prim ajutor calificat din cadrul S.M.U.R.D. Buzău, în anul 2018 au executat misiuni pentru: acordarea primului ajutor calificat şi a asistenţei medicale de urgenţă – 5364 misiuni; descarcerarea la accidente rutiere – 34 misiuni; misiuni de asigurare intervenţie de producere probabilă a unei situaţii de urgenţă – 95 misiuni;
La cele 5493 intervenţii ale echipajelor SMURD au fost asistate 5325 persoane (4811 fiind adulţi și 514 copii).